درمان بورسيت اطراف زانو و کمر درد
 درمان با ورزش

كمردردتقریباً همه ی افراد ، كم و بیش در نقاطی از كمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا كردن جعبه های بزرگ و بلند كردن كودكان، كمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم كه كمردردها در نتیجه صدماتی است كه با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اكثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می كنیم. ما هنگام بلند كردن اشیاء به جای خم كردن زانو، كمر خود را خم می كنیم. انجام كارهایی كه برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می كردند، بعد از سالها موجب می شود كمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات كمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های كمری كه نگه دارنده مهره ها هستند باعث كمردرد می شود. عضلات كمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند كمر را از صدمه بیشتر محافظت كنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد كمر است. در واقع این سیكل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این كه شما فعالیت خود را كم كنید ، به كمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.

کمردرد

کمردرد ، پیشگیری ،درمان و علل آن:

همه ما ممکن است کمر درد را تجربه کنیم و دچار مشکل ناخوشایندی که ما را مجبور به استراحت در منزل می کند بشویم.از آنجا که ما دوست داریم بعنوان یک فرد فعال در جامعه حضور داشته باشیم لازم است اطلاعاتی در مورد مقابله با کمر درد داشته باشیم.

کمر درد می تواند بصورت حاد و مزمن طبقه بندی شود.در صورتیکه از کمر درد شما ۱۲ هفته بگذرد پزشک شما به شما خواهد گفت که کمردرد شما طولانی و به عبارتی مزمن شده است.بر خورد با کمر درد حاد و مزمن قدری متفاوت است و این مسآله مهم است که پزشک با تدابیر صحیح خود عاملی برای مزمن شدن و طولانی شدن کمردرد نشود.

شیوع:

بیش از 80 درصد افراد کمر درد را تجربه کرده اند.

20در صد افراد در طول یک سال کمر درد را تجربه می کنند.

اگر از وجود کمر درد در زمان فعلی سوال شود حدود 10تا 15 در صد افراد پاسخ مثبت خواهند داد.

علل:

علل مکانیکی مانند گرفتگی عضلات و گودی بیش از حد کمر

علل التهابی مانند بیماریهای روماتیسمی

علل تروماتیک مانند ضربه به ستون فقرات

علل ارجاعی که در این نوع کمر درد ناحیه دیگری از بدن مشکل دارد ولی درد در ناحیه کمر احساس می شود .مانند علل روده ای و یا دردهای کلیوی

علل نئوپلاستیک که در اثر یک علت خوش خیم و یا بدخیم بوجود می آید.

علل دیگر.....

چگونه کمر درد نگیریم؟

چگونه کمردرد را درمان کنیم؟

روشهای درمان درد:

روشهای دارویی

روشهای فیزیکی و طب فیزیکی

روشهای جراحی

روشهای سنتی

آشنایی با ستون فقرات:

آناتومی و فیزیولوژی ستون فقرات:

انسان بعنوان تنها موجود پستانداری که می تواند روی دوپا راه برود این نعمت رامدیون نحوه طراحی ستون فقرات می باشد.طرز قرار گرفتن استخوان و مفاصل ، روی هم اسکلت بدن را تشکیل داده و با کمک عضلات ، باعث ایجاد حرکت و پایداری ستون فقرات می گردد . مباحث متعددی در خصوص نحوه پایداری ستون فقرات به عمل آمده است و در این مباحث سعی شده به یک سوال مهم پاسخ داده شود و آن سوال نحوه پایداری ستون فقرات با انحناهای متعدد و تحمل وزن سر تنه و اندامهای فوقانی (دستها) بوده است.در مبحث به عمل آمده امروزه معتقدند پایداری ستون فقرات حاصل از طرز ساخت انحناها و نحوه قرار گیری محره ها در جهت کنترل مر کز ثقل بدن می باشد. استخوانها بعنوان یک بافت همبنند متراکم می‌باشند که سلولها و رشته‌های آن در ماده زمینه‌ای کلسیفیکه شده‌ای به‌نام ماتریکس محصور شده‌اند. استخوان از مواد آلی و مواد معدنی تشکیل شده است. مواد آلی تقریبا 3/1 وزن استخوان را تشکیل داده و شبکه‌ای با خاصیت ارتجاعی در درون استخوان تشکیل می‌دهند. 3/2 باقیمانده ، از مواد معدنی عمدتا کلسیم و فسفر تشکیل یافته و سختی استخوان را باعث می‌شوند. استخوانها در بدن وظایف متعددی را بر عهده دارند.

ستون فقرات تکیه گاه محکم بدن است و بار سنگین سر ، دستها و تنه را که تقریبا 3/2 وزن تمام بدن است تحمل می‌کند. نخاع و ریشه‌هایی که از آن جدا می‌شوند طوری در داخل مهره‌ها قرار گرفته‌اند که هنگام حرکات طبیعی ستون فقرات هیچگونه آسیبی نمی‌بینند. حرکت دستها و حرکت سر در هنگام راه رفتن روی ستون فقرات تاثیر می گذارند ولی ستون فقرات با کمک سیستم کنترل هوشمند مرکزی به گونه ای در هر لحظه از زمان مرکز ثقل را تغییر می دهد که هیچگونه ناسازگاری در حرکت بدن حس نمی شود و حداقل فشار توسط مفاصل بدن تحمل می شود .به ناحیه پشتی ستون فقرات 12 دنده متصل می‌گردد که مانند دو چنگک از راست و چپ تا دور قلب ، ریه‌ها و قسمتی از اعضای درون شکم را فرا گرفته و آنها را حفاظت می‌کند.

فیزیولوژی ستون فقرات

ستون مهره‌ها از 26 مهره استخوانی تشکیل شده است. این مهره‌ها طوری به هم وصل شده‌اند که یک ستون استخوانی را درست کرده اند. در داخل هر کدام از مهره‌ها سوراخ بزرگی وجود دارد. این سوراخها در طول ستون مهره‌ها مجرایی را تشکیل می‌دهند که طناب  نخاع ، یعنی طنابی که ازساقه مغز جدا می‌شود در داخل آن قرار گرفته است. اتصال مهره‌ها به یکدیگر بسیار دقیق است و آن چنان استحکامی به ستون مهره‌ها می‌دهد که وزن بدن را به راحتی تحمل می‌کند و به چپ و راست؛ جلو و عقب نیز خم می‌شود، و در همین حال نخاع را که ساختمان عصبی بسیار ظریف و مهمی است، در داخل خود محافظت می‌کند این اعطاف و تحرک پذیری ستون فقرات به حدی است که به افراد یکه مبادرت به ورزش ژیمناستیک دارند اجازه می دهد یک چرخش کامل روی ستون فقرات داشته باشند. .

وقتی به ستون مهره‌ها از روبرو و یا از پشت نگاه می‌کنیم کاملا مستقیم است، یعنی هیچ انحرافی به اطراف ندارد؛ ولی وقتی از پهلو به آن نگاه می‌کنیم در آن انحنائ دیده می‌شود، یعنی در قسمت گردن و کمر به طرف جلو بدن و در ناحیه پشت و لگن به  سمت بیرون  برجسته است. این وضعیت باعث می‌شود که ستون مهره‌ها وزن بدن را خیلی بهتر تحمل کند و در عین حال، در موقع ایستادن انسان بتواند کنترل بدن خود را حفظ کند. ستون مهره‌ها در ناحیه گردن از 7 مهره ، در سینه از 12 مهره در قسمت کمر از 5 مهره و در ناحیه لگن از 2 مهره ، یعنی مهره‌های خاجی و دنبالچه ، درست شده است.

بررسی های لازم در کمر درد :کمر درد در سن پایین یا بالا نیاز به بررسی دقیق دارد و لی در سنین دیگر در صورت عدم وجود علائم خطر موسوم به علامت قرمز می توان درمانهای اولیه را انجام داد و در صورت عدم پاسخگویی به درمان بررسی ها را انجام داد.

علائم خطر همراه کمر درد

در هنگام بروز کمر درد باید علل جدی درد ستون فقرات که نیاز فوری به دخالت پزشک دارند، بررسی شوند که از جمله آنها ، عفونت ، بیماریهای بدخیم سرطانی و ضربات شدید ستون فقرات و ... است. عوامل خطر برای علل زمینه‌ای جدی کمر درد عبارتند از:
- سن بالای 50 سال
- وجود سرطان یا سایر ناخوشیهای جدی در جای دیگر بدن
- عدم وجود کمر درد شبانه یا عدم بهبود درد با استراحت
- درد به مدت بیش از یک ماه
- بی‌اختیاری روده یا مثانه یا ناتوانی جنسی ناشی از فشار روی ریشه‌های عصبی
- تب بدون علت
- ضعف یا کرختی قسمتی از پا
- کمر درد با انتشار درد به پاها
- کمر دردی که با ایستادن افزایش می‌یابد و با نشستن برطرف می‌شود.

آیا نحوه خوابیدن در ایجاد کمردر د تاثیر دارد؟

آنچه مسلم است محل خواب نوع تشک و نحوه خوابیدن می تواند در ایجاد و یا درمان کمردرد موثر باشند.بهترین حالت خواب حالت به پهلو و قرار دادن یک بالشتک بین دو پا است .

حالت دوم تاقباز با قرار دادن یک بالشتک زیر زانو و یک بالشتک روی ناحیه سینه با قرار دادن دستها روی بالشتک می باشد.

حالت سوم خوابیدن روی شکم است که بدلیل افزایش فشار داخل شکم قابل توصیه نیست ولی اگر در این حالت راحت تر هستید بهتر است زیر شکم یک بالشتک نرم قرار گیرد.

آیا در صورت ابتلائ به پارگی و یا افزایش فشار دیسک کمر جراحی ضروری است؟

در صورت ابتلا به دیسک کمر خطر مهمی شما را تهدید نمی کند بلکه با بیماری مواجه هستید که بیش از ۸۰ در صد موارد با استراحت ساده بهبودی می یابد.

روشهای طب فیزیکی وانجام فیزیوتراپی ورزش درمانی و دارو درمانی نیز تاثیر بسیار زیادی در درمان این بیماری دارد تنها ۵ درصد افراد ممکن است نیاز به جراحی دیسک داشته باشند.

عجله برای جراحی دیسک غیر ضروری است مگر اینکه علائم تشدید شونده با همراهی فلج پا بوجود آید و یا بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد شود.

یکی از روشهای غیر دارویی موثر دردرمان دیسک کمر ی تجویز صحیح ورزش اصلاح کفش اصلاح نوع فعالیت در محیط خانه و منزل استفاده از روش تخصصی مانیپولیشن و طب سوزنی است که توسط متخصص طب فیزیکی انجام می شود.

بخش طب فیزیکی بیمارستان فیروزگر و مرکز تبسم در ۹۵ در صد موارد دیسک موفق به درمان بیماران با روشهای غیر جراحی شده است.

نشستن صحیح هنگام رانندگی در محیط کار و در محیط خانه مهم است.

ارتفاع مبل بهتر است ارتفاع پاشنه تا پشت زانو باشد .

گودی کمر در هنگام نشستن پر شود و حالت خمیده گر فته نشود.

ایستادن ناصحیح و حالت افتاده داشتن با افزایش گودی کمر درد این ناحیه را ایجاد می کند.

به مدت طولانی در یک حالت قرار نگیرید.تغییر وضعیت بدهید.

هفته ای سه روز ودر هر روز یک ساعت ورزش کنید.

تغذیه سالم داشته باشید .در خوردن نمک شکر و روغن برای خود محدودیت قائل شوید.

ادامه دارد